Czy Gdańsk zamierza wprowadzić ograniczenia wjazdu dla samochodów ze starą normą emisji spalin?
Obecnie, samochody ze starymi normami spalin są na cenzurowanym w wielu zachodnich miastach. Wiele osób twierdzi, że ta moda trafi również do nas, między innymi do Gdańska. Jednak czy to miasto faktycznie planuje wprowadzić ograniczenia wjazdu dla samochodów ze starą normą emisji spalin? W jakich jeszcze miastach można się go spodziewać?
Czy Gdańsk planuje wprowadzić ograniczenia wjazdu dla samochodów ze starą normą emisji spalin?
Obecnie kupowane samochody używane stają się coraz nowsze. Pomimo tego, na drogach wciąż można znaleźć wiele aut, które są dość stare i w żaden sposób nie przystają do najnowszych norm emisji spalin. Ba, wiele z nich nie spełnia nawet tych starszych. Jest to duży problem, zwłaszcza dla miast. Według badań może to wpływać na stopień ich zanieczyszczeń w znaczny sposób. Jest to duży problem, z którym wiele miast stara się walczyć. Ta moda trafia też powoli do Polski.
Jednym z miast, które jako pierwsze zapowiedziało walkę ze starymi samochodami w centrum, jest Gdańsk. Choć z pewnością temat ten jest poruszany od wielu lat, wciąż nie został zrealizowany. Chodzi przede wszystkim o ewentualne protesty kierowców, a także kwestie formalne. Pomimo tego, projekt jest coraz bliżej realizacji. Zakłada on stworzenie stref czystego transportu, które prawdopodobnie będą po prostu zabraniały wjazdu na ich teren samochodów, które nie spełniają nowych emisji spalin. W takim przypadku oznacza to zakaz wjazdu dla starszych aut.
W przypadku Gdańska, tego typu strefa może objąć przede wszystkim strefy bliższe centrum miasta. Takie rozwiązanie jest przyjmowane w zdecydowanej większości miast posiadających tego typu strefy. W takim przypadku warto się przygotować na wprowadzenie tego typu zmian. W wielu przypadkach jedynym rozwiązaniem jest zakup nowszego samochodu, który spełnia bardziej rygorystyczne normy emisji spalin. Warto też pamiętać, że kwestia wprowadzenia tego typu strefy w Gdańsku zajmie wiele lat.
W jakich miastach można spodziewać się wprowadzenia ograniczenia wjazdu dla samochodów ze starą normą emisji spalin?
Gdańsk nie jest oczywiście jedynym polskim miastem mającym tak ambitne plany. Jego śladami może pójść wiele innych miejscowości, zwłaszcza tych, które borykają się z problemami dotyczącymi zanieczyszczeń powietrza. W czołówce od wielu lat jest Kraków, w związku z czym włodarze tego miasta faktycznie mają już opracowany plan dotyczący wprowadzenia w życie tego typu przepisów. Mogą być one wprowadzone już w 2024 roku, a więc całkiem niedługo. Co ciekawe, w przypadku stolicy Małopolski, strefa ma objąć całe miasto.
Popularność tego rozwiązania oczywiście będzie stale rosnąć, co doprowadzi do wprowadzenia jej w większej ilości miast. Przede wszystkim będzie to też Warszawa, gdzie obecnie prace są w nieco mniej zaawansowanym stadium. W jej przypadku problemem jest też wielkość miasta. Jest ono ogromne, a także ma wielu mieszkańców, w związku z czym ciężko sobie wyobrazić wprowadzenie tam całkowitego zakazu w całym mieście. Zapewne kwestia będzie rozwiązana dzielnica po dzielnicy lub strefy będą faktycznie mocno ograniczone.
Plany dotyczące stref czystego transportu mają też inne miasta w Polsce. Warto tu wyróżnić między innymi Poznań czy Wrocław, które mają problemy z zanieczyszczeniem powietrza. Strefy tego typu mogą je mocno ograniczyć, w związku z czym wiele miast rozważa ich wprowadzenie. Pomimo tego, należy spodziewać się przy tym dużych protestów społecznych.
Jakie miasta już teraz mają ograniczenia we wjeździe starych samochodów?
Niestety, w Polsce, na razie nie ma żadnej strefy czystego transportu. Pierwszy będzie dopiero Kraków, a poza nim nikt nie ma tak wykreowanych planów. W takim przypadku warto zdecydować się na zakup nowszego auta, aby w razie czego spełniać te normy. Kary mogą być dość duże, ponieważ w przypadku Londynu, wjazd starszym autem może kosztować nawet 50 złotych dziennie.
Strefy czystego transportu są popularne zwłaszcza w Niemczech. Aby wjechać do centrum wielu miast, należy posiadać zielone plakietki, które do tego uprawniają. Należy je zakupić przed wjazdem, ponieważ w innym wypadku może zostać naliczona kara. Przede wszystkim są one obecnie stosowane w Berlinie, Kolonii czy Hanowerze.