Komunikacja miejska czy własny samochód? Jaki trend jest w Gdańsku
Obecnie, coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z komunikacji miejskiej. Nie ma się jednak co dziwić, ponieważ często jest to bardziej opłacalne niż codzienne dojazdy samochodem, a także jego zakup. Jednak jak sytuacja przedstawia się w Gdańsku? Czy więcej osób wybiera własne auto, czy jednak transport miejski?
Komunikacja miejska w Gdańsku — kto ją wybiera?
Choć komunikacja miejska nie jest powszechnie tak popularna, jak samochody, wiele osób jest zmuszona ją wybierać. W obecnych czasach trudno jest kupić i utrzymać auto, ponieważ jest to bardzo drogi środek transportu. Podobnie sytuacja ma się w Gdańsku. Samochody Gdańsk są obecnie popularnym wyborem wśród mieszkańców. Pomimo tego coraz więcej osób decyduje się na wybór tramwaju, autobusu lub pociągu w codziennych dojazdach do pracy.
Jest to równie wygodna forma dojazdu, a pozwala na znaczne ograniczenie kosztów. Ponadto, pociągi i tramwaje pozwalają omijać korki, a ich rozbudowana sieć ma także możliwość dojazdu niemal wszędzie. Dla wielu osób tego typu argumenty są przeważające, ponieważ nie chcą wydawać pieniędzy na coraz droższe paliwo, a także tkwić w korkach, które są obecnie bardzo duże na terenie Gdańska. Oznacza to straty czasu na poziomie nawet godziny dziennie na same stanie w korkach drogowych.
Komunikacja miejska w Gdańsku jest jednak wybierana głównie przez osoby, które mają ją pod domem. Oznacza to, że zwłaszcza w okresach zimowych nie muszą one daleko chodzić na przystanek. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ można tanio dostać się z punktu A do punktu B. Ponadto wiele osób ma także możliwość dojazdu z bardziej oddalonych miejscowości do samego Gdańska. Umożliwia to dobrze rozwinięta sieć kolejowa, która obecnie jest stale rozwijana. Łączy ona wiele miejscowości znajdujących się w pobliżu.
Dlaczego komunikacja miejska to dobry wybór?
Obecnie, komunikacja miejska stale rozwija się nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że to właśnie transport zbiorowy jest bardzo ekologiczną formą transportu. W ten sposób, jeden autobus lub tramwaj są w stanie przewieźć kilkadziesiąt osób za jednym zamachem. Znacznie zwiększa to ilość miejsca na drogach, a także zmniejsza emisję spalin wydzielaną na jedną osobę. W związku z tym coraz więcej osób stara się korzystać z komunikacji miejskiej.
Oznacza to, że faktycznie ilość samochodów na drogach stale się zmniejsza. Widać to zwłaszcza w krajach Zachodu. Niestety, mentalność mieszkańców naszego kraju tkwi w przekonaniu, że samochód jest najbardziej wydajnym środkiem transportu. Oczywiście, w niektórych przypadkach faktycznie może tak być, jednak w szerszej perspektywie, wykorzystywanie tego typu środka transportu jest niskowydajne i mniej opłacalne w codziennym użytkowaniu.
Komunikacja miejska ma też oczywiście swoje wady. Jedną z nich jest jej ograniczona dostępność. Mieszkańcy mniejszych miejscowości mogą mieć problem z dojazdem do większych miast, ponieważ autobusy międzymiastowe pojawiają się tam rzadko, a pociągi wcale mogą nie kursować. Oczywiście nie wszędzie tak jest, jednak skutecznie pozbawia to mieszkańców możliwości zaoszczędzenia na dojazdach do pracy lub szkoły. Jest to ogromny problem również w Polsce.
Dlaczego komunikacja miejska w Polsce musi się rozwijać?
Oznacza to, że komunikacja miejska w naszym kraju musi stale się rozwijać. Oczywiście, na przestrzeni lat widać znaczne postępy w tej kwestii, jednak wiele lat zaniedbań w tym aspekcie doprowadziło do tego, że musimy gonić inne kraje Europy. Wszystkie zalety komunikacji miejskiej mogą doprowadzić do znacznych oszczędności nie tylko mieszkańców, ale i całego kraju. Jest to więc bardzo opłacalna inwestycja.
Przede wszystkim chodzi o inwestycje lokalne, zarówno w transport miejski, jak i międzymiastowy. W przypadku Gdańska jest to zrealizowane niemal wzorowo, głównie z powodu znakomitego rozwoju pociągów podmiejskich. Po samym mieście można poruszać się wieloma dostępnymi tramwajami oraz autobusami. Oznacza to brak wykluczenia obywateli, a także pobliskich mieszkańców. Pomimo tego, nowe osiedla wciąż wymagają wydajnych połączeń z resztą miasta.